Advies Voortgezet Onderwijs
- Bij het bepalen van het schooladvies wordt bij het Open Venster naar veel verschillende factoren gekeken. Wij vinden het heel belangrijk om een volledig beeld te krijgen van wat de leerling (aan)kan en waar het de grootste kans op succes zal hebben.
- Het schooladvies wordt voor een groot deel bepaald door wat de leerkrachten zien in de klas. Zij kennen de leerling het beste in de schoolsetting, weten waar de kansen liggen en op welk niveau de leerling zich het beste zal kunnen ontwikkelen.
- Er zijn daarnaast ook enkele meetmomenten die wij gebruiken om een compleet beeld te krijgen van de leerling. Het Cito leerlingvolgsysteem is vooral gebaseerd op schoolresultaten. Daarom wordt ook de NSCCT (Niet-Schoolse Cognitieve Capaciteitentest) afgenomen. Deze toets is vooral gebaseerd op capaciteiten.
- In groep 8 wordt de Doorstroomtoets afgenomen. Wij brengen eerst een voorlopig advies uit. Vervolgens maken de leerlingen de doorstroomtoets. Uit de toets volgt een toetsadvies. De leerling krijgt vervolgens het definitieve advies en meldt zich met dit advies bij de middelbare school. Komt uit de doorstroomtoets een hoger advies dan het voorlopig advies, dan stellen we het advies bij naar het niveau dat uit de doorstroomtoets komt (bijstelling van het schooladvies). Alleen als wij de bijstelling niet in het belang van de leerling vinden, dan kunnen we besluiten dat het schooladvies blijft zoals het was. Dat bespreken we natuurlijk met ouders.